szabad asztal

étel-ital, fotók, videók, receptek, egy kis filozofálgatás meg irodalom

HTML

rovatok

friss topikok

  • Palacsinta: Nagyon jónak ígérkezik a blogotok:)Kíváncsian várom,sok sikert! (2008.09.02. 04:03) tisztelet Tábor Ádámnak
  • inkák: a tök sokoldalú és finom, ötlet és fantázia kérdése, mire használjuk. sajnos mostanában kissé el... (2008.03.11. 12:48) tökök évadja
  • inkák: köszönjük, Ediacara! egy (családi) asztalnál sok minden történik. egy jó étel után egy jó pohár bo... (2007.09.21. 13:10) az úgy volt

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

linkblog

archívum

2007.09.24. 21:41 inkák

tökök évadja

Itt van az Ősz. Itt van. Újra. A friss, üde zöldségek, saláták idejét fölváltják az ősz ízei. Beköszönt a tökök évadja. Mikor a "lehellet megszegik", már elérhető áron kapható a piacon a padlizsán, és megjelenik a sütőtök. Bár a padlizsán nem tök, de nekünk az írás szempontjából tök mindegy, illetve nem. Hát ezért. Mindkettő nagyon sokoldalú növény, és csak a képzelet szab határt a különféle elkészítési módoknak.

Szögezzük le rögtön az elején: nem szeretem a sütőtököt. Pontosabban nem szerettem a sütőtököt. Legalábbis úgy, ahogy minden normális ember szereti: ahogy szeletekre vágva, megbarnulva, lágyan és omlatagon előjön a sütőből. (Láttam a boldogságot én,
lágy volt, szőke és másfél mázsa,...
József Attila)



Mióta kipróbáltam sósan-fokhagymásan, kockákra szelve, olívaolajjal sütőben összepárolva köretnek hús mellé, azóta szeretem a sütőtököt. (Kösz, Dia!)
Ezt az étket azoknak ajánlom, akik nem szeretik a sütőtököt. Legalábbis eddig nem szerették.


rakott sütőtök

2 kisebb padlizsán
1 kis sütőtök
fél kg darált hús
2 közepes hagyma
1 fej fokhagyma
2 marék rizs
1 nagy paradicsom vagy 1 kicsi sűrített paradicsomkonzerv
7 dl tejföl
1 tojás

olaj




A padlizsánt vastag karikákra vágtam, betakartam vele a sütőtál alját, megsóztam, megöntöztem (olíva)olajjal, a maradékot fölkockáztam. A sütőtököt meghámoztam, a vékony „nyelét” vastagon fölkarikáztam, a gömbölyű, magos "kobakját" kimagoztam, kis kockára vágtam.

A hagymákat apróra vágva olajon, sóval üvegesre pároltam, hozzáadtam a fokhagyma apróra darabolt felét, a darált húst, kicsit összeforgattam. Közben a rizst félkészre főztem (lustábbaknak ajánlom az előfőzött variációt),hozzáadtam a masszához, hozzákevertem a kockára vágott padlizsánt és sütőtököt, a meghámozott, apróra darabolt paradicsomot (vagy konzervet). Ezen a ponton tovább fűszerezhető ízlés szerint, kakukkfűvel, petrezselyem- vagy zellerlevéllel, ki mivel szereti a darált húst.



Az egész masszát rárétegeztem a padlizsánkarikákra, betakartam a sütőtökkarikákkal, mindegyikre rászeltem egy fél gerezd fokhagymát, sóztam, olajoztam, majd leöntöttem a tejföllel, amibe előzőleg belekevertem a tojást (ez helyettesíthető besamellel, már akinek a párja megeszi…), és mehet a sütőbe, közepes lángra, ahol addig marad, míg a teteje el nem pirul kicsit. Akkor fogyasztható. Meg másnap is.

Meg utána, meg még azután is, mert a sütőtök megunhatatlan. És amikor már teljesen besárgultunk a sok karotintól, akkor vegyünk elő egy jó fajta vörösbort, töltsünk egy pohárkával, és kedvenc verseink társaságában kortyolgassuk a nemes nedűt.



József Attila: Ősz

Tar ágak-bogak rácsai között
kaparásznak az őszi ködök,
a vaskorláton hunyorog a dér.

Fáradtság üli a teherkocsit,
de szuszogó mozdonyról álmodik
a vakvágányon, amint hazatér.

Itt-ott kedvetlen, lompos, sárga lomb
tollászkodik és hosszan elborong.
A kövön nyirkos tapadás pezseg.

Batyuba szedte rongyait a nyár,
a pirosító kedvü oda már,
oly váratlanul, ahogy érkezett.

Ki figyelte meg, hogy, mig dolgozik,
a gyár körül az ősz ólálkodik,
hogy nyála már a téglákra csorog?

Tudtam, hogy ősz lesz s majd fűteni kell,
de nem hittem, hogy itt van, ily közel,
hogy szemembe néz s fülembe morog.

3 komment

Címkék: fotó vers padlizsán tök


A bejegyzés trackback címe:

https://szabadasztal.blog.hu/api/trackback/id/tr26176025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

évi 2007.10.01. 21:55:23

Sziasztok!:)
Eltökölődtem nálatok egy kicsit, ha nem veszitek zokon!:)

Amúgy én nagyon szeretem a sütőtököt "csakúgy" is,de pszt!

chilii · http://chilii.blogter.hu 2007.10.31. 10:15:28

mostanság annyi a meló, alig van időm olvasgatni, ezt a blogodat is csak most vettem észre. én is felnőttként szerettem meg a sütőtököt, és most készülök a nagy tökös-mákos rétes mutatványra :) ezt még pár éve sem tudtam volna elképzelni magamról :)

inkák 2008.03.11. 12:48:14

a tök sokoldalú és finom, ötlet és fantázia kérdése, mire használjuk.

sajnos mostanában kissé elfelejtődött a blogírás, de a főzőcskézés nem, így hamarosan újra rászánjuk magunkat a fényképes, verses gasztroutazásra.
süti beállítások módosítása